| 
   
autor/ szkoła / miejscowość 
 | 
  
   
Szkoła Podstawowa w Czaplinku 
 | 
 
| 
   
tytuł
  dobrej praktyki 
 | 
  
   
Afryka leży po obu stronach równika 
 | 
 
| 
   
lead 
 | 
  
   
Przeprowadzenie cyklu zajęć - poznajemy kontynenty.
  Na lekcję przygotowane zostały karty pracy techniką niedokończonych zdań. 
 | 
 
| 
   | 
 |
| 
   
przedmiot/
  poziom nauczania 
 | 
  
   
przyroda/ szkoła podstawowa (klasa VI) 
 | 
 
| 
   
cele 
 | 
  
   
Ja uczeń: 
·        
  wskazuję i nazywam Afrykę na globusie, mapie
  ściennej i w atlasie; 
·        
  wskażę i odczytam z mapy większe wyspy, półwysep,
  oceany i morza oblewające kontynent, krainy geograficzne oraz rzeki i
  jeziora; 
·        
  na wybranym przez siebie przykładzie rozpoznam
  rodzaj linii brzegowej kontynentu i uzasadnię jej wybór; 
·        
  omówię i wskażę na mapie granice miedzy Afryką i
  Europą oraz między Afryką i Azją. 
 | 
 
| 
   
pomoce
  dydaktyczne 
 | 
  
   
·        
  tablica multimedialna – zapisanie i wyjaśnienie
  tematu lekcji, wyświetlenie przygotowanej karty pracy, obrazu z laptopa; 
·        
  laptop nauczyciela – wyszukanie przez uczniów zdjęć
  obrazujących zróżnicowanie ludności Afryki, wyszukanie informacji na temat
  największej pustyni na świecie – Sahary; 
·        
  projektor multimedialny – wyświetlanie obrazu z
  laptopa. 
 | 
 
| 
   
krótki opis pomysłu 
1.      Na lekcję przygotowuję karty
  pracy, w których wykorzystuję metodę niedokończonych zdań. 
2.      Wyświetlam kartę z wszystkimi
  zdaniami i odwołując się do posiadanej już wiedzy uczniów, wspólnie
  uzupełniam z uczniami zadania, korzystając z pomocy podręcznika, mapy
  ściennej, atlasu i globusa. 
3.      Opowiadam o Afryce, poruszając te
  same tematy i w podobnej kolejności, co w zadaniach w kartach pracy.
  Uczniowie zapisują wiadomości w zeszycie. 
4.      Po uzupełnieniu kart wykonujemy
  ćwiczenie, którego celem jest utrwalenie poznanych nazw geograficznych i
  prawidłowe umiejscowienie ich na mapach w zeszycie ćwiczeń (uczniowie
  korzystają z mapy ściennej i map w atlasie). 
5.      Następnie wyszukujemy informacje z
  podręcznika o ludności Afryki i z internetu zdjęcia nt. zróżnicowania
  ludności. 
6.      Podsumowaniem lekcji jest
  krzyżówka utrwalająca wiadomości o Afryce, a informacje o rozwiązaniu
  uczniowie wyszukują w internecie i przedstawiają ciekawostki. 
 | 
 |
| 
   
efekty pracy 
Uczniowie z łatwością zapamiętali nowe nazwy
  geograficzne, umieli je zlokalizować na mapie. Na podstawie uzupełnionych
  niedokończonych zdań potrafili scharakteryzować Afrykę. Sprawdziły się
  zastosowane różnorodne metody pracy oraz dobrze dobrane i celowo zastosowane
  środki dydaktyczne. 
Warto zastosować TIK, ponieważ daje różnorodne możliwości pracy: 
1. Uczniowie sami dobierają sobie tempo pisania i
  uzupełniania kart. 
2. Czytają wszystkie zdania w karcie pracy i mogą
  wybrać sobie punkt, na który chcą udzielić odpowiedzi. 
3. Uczniowie nie są zaskoczeni pytaniem, mają czas
  na przygotowanie się. 
4. Uczniowie lubią znać scenariusz zajęć, a w tym
  przypadku jest to całkowicie możliwe. 
5. Świadomie uczestniczą w procesie uczenia się i
  nauczania. 
6.
  Korzystanie z internetu uatrakcyjnia lekcję. 
 | 
 |
| 
   
uwagi 
Zamierzam rozwinąć swój pomysł. Przygotowałam już
  zajęcia, ale jeszcze ich nie przeprowadziłam (uczynię to w lutym), przy
  wykorzystaniu uczniowskich laptopów i z zestawem do odpowiedzi. Przy
  wykorzystaniu prezentacji w PowerPoint uczniowie będą pracowali z zestawem do
  odpowiedzi, utrwalając materiał z ostatnich lekcji. A w dalszej części zajęć
  uzupełnią karty pracy rozesłane elektronicznie z laptopa nauczyciela. Przy
  uzupełnieniu uczniowie będą mogli korzystać z internetu, będą komunikować się
  z nauczycielem tylko elektronicznie. Po zakończeniu pracy nauczyciel zbierze
  prace elektronicznie. 
 | 
 |
| 
   
załączniki 
Karta pracy do uzupełnienia metodą niedokończonych
  zdań. Wiadomości potrzebne do zajęć wyszukane będą przez uczniów, stąd nie
  można podać adresów stron. 
 | 
 |
poniedziałek, 3 czerwca 2013
Formatka-pisze Pani Grażyna Latos -CEO już opublikowało na swojej stronie. Gratulacje
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz