poniedziałek, 3 czerwca 2013

Formatka-pisze Pani Grażyna Latos -CEO już opublikowało na swojej stronie. Gratulacje

autor/ szkoła / miejscowość
 
Szkoła Podstawowa w Czaplinku
tytuł dobrej praktyki
Afryka leży po obu stronach równika
lead
 
Przeprowadzenie cyklu zajęć - poznajemy kontynenty. Na lekcję przygotowane zostały karty pracy techniką niedokończonych zdań.

przedmiot/ poziom nauczania
 
przyroda/ szkoła podstawowa (klasa VI)
cele
 
Ja uczeń:
·         wskazuję i nazywam Afrykę na globusie, mapie ściennej i w atlasie;
·         wskażę i odczytam z mapy większe wyspy, półwysep, oceany i morza oblewające kontynent, krainy geograficzne oraz rzeki i jeziora;
·         na wybranym przez siebie przykładzie rozpoznam rodzaj linii brzegowej kontynentu i uzasadnię jej wybór;
·         omówię i wskażę na mapie granice miedzy Afryką i Europą oraz między Afryką i Azją.
pomoce dydaktyczne
 
·         tablica multimedialna – zapisanie i wyjaśnienie tematu lekcji, wyświetlenie przygotowanej karty pracy, obrazu z laptopa;
·         laptop nauczyciela – wyszukanie przez uczniów zdjęć obrazujących zróżnicowanie ludności Afryki, wyszukanie informacji na temat największej pustyni na świecie – Sahary;
·         projektor multimedialny – wyświetlanie obrazu z laptopa.

krótki opis pomysłu

1.      Na lekcję przygotowuję karty pracy, w których wykorzystuję metodę niedokończonych zdań.
2.      Wyświetlam kartę z wszystkimi zdaniami i odwołując się do posiadanej już wiedzy uczniów, wspólnie uzupełniam z uczniami zadania, korzystając z pomocy podręcznika, mapy ściennej, atlasu i globusa.
3.      Opowiadam o Afryce, poruszając te same tematy i w podobnej kolejności, co w zadaniach w kartach pracy. Uczniowie zapisują wiadomości w zeszycie.
4.      Po uzupełnieniu kart wykonujemy ćwiczenie, którego celem jest utrwalenie poznanych nazw geograficznych i prawidłowe umiejscowienie ich na mapach w zeszycie ćwiczeń (uczniowie korzystają z mapy ściennej i map w atlasie).
5.      Następnie wyszukujemy informacje z podręcznika o ludności Afryki i z internetu zdjęcia nt. zróżnicowania ludności.
6.      Podsumowaniem lekcji jest krzyżówka utrwalająca wiadomości o Afryce, a informacje o rozwiązaniu uczniowie wyszukują w internecie i przedstawiają ciekawostki.

efekty pracy

Uczniowie z łatwością zapamiętali nowe nazwy geograficzne, umieli je zlokalizować na mapie. Na podstawie uzupełnionych niedokończonych zdań potrafili scharakteryzować Afrykę. Sprawdziły się zastosowane różnorodne metody pracy oraz dobrze dobrane i celowo zastosowane środki dydaktyczne.
Warto zastosować TIK, ponieważ daje różnorodne możliwości pracy:
1. Uczniowie sami dobierają sobie tempo pisania i uzupełniania kart.
2. Czytają wszystkie zdania w karcie pracy i mogą wybrać sobie punkt, na który chcą udzielić odpowiedzi.
3. Uczniowie nie są zaskoczeni pytaniem, mają czas na przygotowanie się.
4. Uczniowie lubią znać scenariusz zajęć, a w tym przypadku jest to całkowicie możliwe.
5. Świadomie uczestniczą w procesie uczenia się i nauczania.
6. Korzystanie z internetu uatrakcyjnia lekcję.

uwagi

Zamierzam rozwinąć swój pomysł. Przygotowałam już zajęcia, ale jeszcze ich nie przeprowadziłam (uczynię to w lutym), przy wykorzystaniu uczniowskich laptopów i z zestawem do odpowiedzi. Przy wykorzystaniu prezentacji w PowerPoint uczniowie będą pracowali z zestawem do odpowiedzi, utrwalając materiał z ostatnich lekcji. A w dalszej części zajęć uzupełnią karty pracy rozesłane elektronicznie z laptopa nauczyciela. Przy uzupełnieniu uczniowie będą mogli korzystać z internetu, będą komunikować się z nauczycielem tylko elektronicznie. Po zakończeniu pracy nauczyciel zbierze prace elektronicznie.

załączniki
Karta pracy do uzupełnienia metodą niedokończonych zdań. Wiadomości potrzebne do zajęć wyszukane będą przez uczniów, stąd nie można podać adresów stron.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz