poniedziałek, 3 czerwca 2013

Cyfrowa Szkoła- przykład formatki

POMYSŁ DOBREJ PRAKTYKI
FORMATKA
autor/ szkoła / miejscowość
Wpisz swoje imię i nazwisko oraz nazwę i nr szkoły (lub zespołu szkół), miejscowość
tytuł dobrej praktyki
lead
Napisz krótkie wprowadzenie do dobrej praktyki (1-2 zdania)
Edyta Binkowska, Szkoła Podstawowa w Czaplinku

Polacy w okresie wielkiej emigracji- album prezentujący sylwetki wybitnych Polaków żyjących i tworzących w okresie zaborów. Praca wykonana przy użyciu aplikacji Google Drive.
przedmiot/ poziom nauczania (ew. klasa)
Podaj przedmiot i poziom nauczania, na którym została przeprowadzona dobra praktyka, oraz ew. klasę
Historia, klasa 6
cele
Sformułuj cele dobrej praktyki w języku zrozumiałym dla ucznia: Czego uczniowie się nauczą? Odwołaj się do podstawy programowej (wymagania szczegółowe)
·         Wyjaśnimy pojęcia związane z życiem w okresie zaborów: wielka emigracja, praca u podstaw, twórczość „ ku pokrzepieniu serc”
·         Wymienimy nazwiska wielkich Polaków żyjących i tworzących w tym czasie
·         Stworzymy wspólnie album prezentujący sylwetki tych postaci oraz ich osiągnięcia.
pomoce dydaktyczne
Jakie pomoce i narzędzia TIK są potrzebne do przeprowadzenia dobrej praktyki (programy, aplikacje, strony WWW itp.)?
- Internet
- konto g-mailowe oraz konto na dysku google
krótki opis pomysłu Przedstaw zwięźle swój pomysł tak, aby inni nauczyciele i nauczycielki mogli go wykorzystać w swojej pracy
Na podstawie podręcznika i materiałów źródłowych we wstępnej fazie lekcji scharakteryzowana została sytuacja Polaków po klęsce powstań narodowych oraz wyjaśnione pojęcia związane z tym tematem. Następnie wymieniliśmy wybitnych Polaków, którzy żyli i tworzyli w tym czasie. Na potrzeby zajęć utworzyłam konto gmail oraz konto na dysku google ( rejestracja jest darmowa). Dysk google służy przede wszystkim do bezpiecznego  przechowywania plików  ale stwarza również możliwość pracy w grupie nad tworzeniem dokumentów. Z tej możliwości skorzystałam tworząc z klasami albumy do powyższego tematu. Na dysku google można pracować na programach znanych uczniom. W tym wypadku utworzyłam Prezentację w Power Poincie przypisaną dla każdej klasy, zadaniem każdego ucznia było dodanie swojego slajdu prezentującego sylwetkę przypisanej mu postaci, praca nad slajdem była formą zadania domowego.  Utrudnieniem dla ucznia było ograniczenie się do jednego slajdu, co wymuszało wybór tylko najistotniejszych faktów wiążących daną postać z omawianym tematem. W ten sposób powstały klasowe projekty, które prezentowaliśmy na kolejnych lekcjach.
Efekty pracy
Czego uczniowie się nauczyli? Co się sprawdziło? Dlaczego warto w tym przypadku zastosować TIK?
  • Ćwiczenie praktyczne wykorzystujące program Power Point
  • Uczniowie zaangażowali się w tworzenie wspólnego/ klasowego projektu; związane było to również z poczuciem odpowiedzialności za efekt końcowy
  • Uczniowie do tworzenia slajdu wykorzystywali strony WWW, wymagało to od nich selekcji informacji i wyboru tylko tego co najistotniejsze i zgodne z tematem
  • Uczniowie musieli przestrzegać w swojej pracy zasad korzystania z sieci- podanie źródeł z których korzystali, weryfikacja danych
uwagi
Jakie działania planujesz w przyszłości? Czy zamierzasz zmienić lub rozwinąć swój pomysł? Przed czym chcesz przestrzec naśladowców dobrej praktyki?
Z moich spostrzeżeń wynika, że jeszcze duża grupa uczniów ma problem z pracą w programie Power Point ( bardzo częsty błąd- zmiany w całej prezentacji zamiast tylko swojego slajdu). Dużym plusem pracy w aplikacji była możliwość zamieszczania przeze mnie uwag uczniom na temat ich pracy, w ten sposób mieli możliwość korekty jeszcze przed prezentacją finalną.

załączniki
Materiały przygotowane przez nauczyciela (np. karty pracy, krzyżówki, quizy) oraz strona WWW, na której znajduje się dobra praktyka (prace uczniów stworzone w jej ramach)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz