autor/ szkoła / miejscowość
|
Szkoła Podstawowa w Czaplinku
|
tytuł
dobrej praktyki
|
Afryka leży po obu stronach równika
|
lead
|
Przeprowadzenie cyklu zajęć - poznajemy kontynenty.
Na lekcję przygotowane zostały karty pracy techniką niedokończonych zdań.
|
|
|
przedmiot/
poziom nauczania
|
przyroda/ szkoła podstawowa (klasa VI)
|
cele
|
Ja uczeń:
·
wskazuję i nazywam Afrykę na globusie, mapie
ściennej i w atlasie;
·
wskażę i odczytam z mapy większe wyspy, półwysep,
oceany i morza oblewające kontynent, krainy geograficzne oraz rzeki i
jeziora;
·
na wybranym przez siebie przykładzie rozpoznam
rodzaj linii brzegowej kontynentu i uzasadnię jej wybór;
·
omówię i wskażę na mapie granice miedzy Afryką i
Europą oraz między Afryką i Azją.
|
pomoce
dydaktyczne
|
·
tablica multimedialna – zapisanie i wyjaśnienie
tematu lekcji, wyświetlenie przygotowanej karty pracy, obrazu z laptopa;
·
laptop nauczyciela – wyszukanie przez uczniów zdjęć
obrazujących zróżnicowanie ludności Afryki, wyszukanie informacji na temat
największej pustyni na świecie – Sahary;
·
projektor multimedialny – wyświetlanie obrazu z
laptopa.
|
krótki opis pomysłu
1. Na lekcję przygotowuję karty
pracy, w których wykorzystuję metodę niedokończonych zdań.
2. Wyświetlam kartę z wszystkimi
zdaniami i odwołując się do posiadanej już wiedzy uczniów, wspólnie
uzupełniam z uczniami zadania, korzystając z pomocy podręcznika, mapy
ściennej, atlasu i globusa.
3. Opowiadam o Afryce, poruszając te
same tematy i w podobnej kolejności, co w zadaniach w kartach pracy.
Uczniowie zapisują wiadomości w zeszycie.
4. Po uzupełnieniu kart wykonujemy
ćwiczenie, którego celem jest utrwalenie poznanych nazw geograficznych i
prawidłowe umiejscowienie ich na mapach w zeszycie ćwiczeń (uczniowie
korzystają z mapy ściennej i map w atlasie).
5. Następnie wyszukujemy informacje z
podręcznika o ludności Afryki i z internetu zdjęcia nt. zróżnicowania
ludności.
6. Podsumowaniem lekcji jest
krzyżówka utrwalająca wiadomości o Afryce, a informacje o rozwiązaniu
uczniowie wyszukują w internecie i przedstawiają ciekawostki.
|
|
efekty pracy
Uczniowie z łatwością zapamiętali nowe nazwy
geograficzne, umieli je zlokalizować na mapie. Na podstawie uzupełnionych
niedokończonych zdań potrafili scharakteryzować Afrykę. Sprawdziły się
zastosowane różnorodne metody pracy oraz dobrze dobrane i celowo zastosowane
środki dydaktyczne.
Warto zastosować TIK, ponieważ daje różnorodne możliwości pracy:
1. Uczniowie sami dobierają sobie tempo pisania i
uzupełniania kart.
2. Czytają wszystkie zdania w karcie pracy i mogą
wybrać sobie punkt, na który chcą udzielić odpowiedzi.
3. Uczniowie nie są zaskoczeni pytaniem, mają czas
na przygotowanie się.
4. Uczniowie lubią znać scenariusz zajęć, a w tym
przypadku jest to całkowicie możliwe.
5. Świadomie uczestniczą w procesie uczenia się i
nauczania.
6.
Korzystanie z internetu uatrakcyjnia lekcję.
|
|
uwagi
Zamierzam rozwinąć swój pomysł. Przygotowałam już
zajęcia, ale jeszcze ich nie przeprowadziłam (uczynię to w lutym), przy
wykorzystaniu uczniowskich laptopów i z zestawem do odpowiedzi. Przy
wykorzystaniu prezentacji w PowerPoint uczniowie będą pracowali z zestawem do
odpowiedzi, utrwalając materiał z ostatnich lekcji. A w dalszej części zajęć
uzupełnią karty pracy rozesłane elektronicznie z laptopa nauczyciela. Przy
uzupełnieniu uczniowie będą mogli korzystać z internetu, będą komunikować się
z nauczycielem tylko elektronicznie. Po zakończeniu pracy nauczyciel zbierze
prace elektronicznie.
|
|
załączniki
Karta pracy do uzupełnienia metodą niedokończonych
zdań. Wiadomości potrzebne do zajęć wyszukane będą przez uczniów, stąd nie
można podać adresów stron.
|
poniedziałek, 3 czerwca 2013
Formatka-pisze Pani Grażyna Latos -CEO już opublikowało na swojej stronie. Gratulacje
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz