wtorek, 19 marca 2013

„Świat pod mikroskopem”-pisze Pani Ula





Projekt  edukacyjny z przyrody

„Świat pod mikroskopem”

realizowany w ramach programu rządowego
„Cyfrowa Szkoła”

Szkoła Podstawowa w Czaplinku

rok szkolny 2012/2013

realizujący :  nauczyciel przyrody Urszula Tokarz


Wstęp

Ciekawość poznawcza, więcej widzieć, słyszeć, to naturalna potrzeba każdego dziecka. Zadaniem edukacji przyrodniczej jest odpowiedzieć na pytania ucznia, wywołanie nowych pytań, rozbudzenie ciekawości poznawczej wobec otaczającej rzeczywistości. Nauczanie treści przyrodniczych w ramach jednostek lekcyjnych zaspakaja ciekawość poznawczą  wielu dzieci.
Projekt ten jest skierowany do uczniów kl. V szkoły podstawowej, których ciekawość nie zostanie zaspokojona w ramach jednostek lekcyjnych. Tematyka odwołuje się do wrodzonej ciekawości dziecka i chęci poznawania . Głównym celem jest wywoływanie, podtrzymywanie i wzmacnianie zainteresowań ponad przedmiotowych. W czasie realizacji programu wykorzystywane są uzdolnienia i zainteresowania dzieci. Uczniowie często sami decydują co i w jaki sposób wykonają. Ważną funkcję odgrywają prace badawcze samodzielnie wykonane przez uczniów przy wykorzystaniu narzędzi TIK w ramach programu rządowego „Cyfrowa Szkoła”.



Cele projektu:


- rozwijanie umiejętności obserwacji, odczytywania i przetwarzania różnego rodzaju informacji, zdobytych dzięki narzędziom TIK
- prezentowanie zebranych i opracowanych materiałów będących efektem prac badawczych,
- kształcenie pozytywnego myślenia o sobie i własnych możliwościach,
- wzmocnienie motywacji do efektywnego uczenia się przedmiotów przyrodniczych,
- umożliwienie poznania bogactwa świata żywego na podstawie obserwacji mikroskopowych
- wypracowanie umiejętności sporządzania preparatów mikroskopowych i prowadzenia obserwacji mikroskopowych
- poznawanie różnych gatunków pięciu królestw świata żywego
- poznanie alternatywnych sposobów prezentacji wyników pracy – prezentacje multimedialne


Uczestnicy projektu:

- uczniowie klas 5, biorący udział w zajęciach dodatkowych rozwijających zainteresowania przyrodnicze

Realizowane działania:


Temat zajęć
Ilość jednostek lekcyjnych przeznaczonych na realizację
1. Królestwo ROŚLINY
                         2   
2. Królestwo ZWIERZĘTA
2
3. Królestwo GRZYBY
2
4. Królestwo PROTISTY
2
5. Królestwo BAKTERIE
2






Plan realizacji poszczególnych działań:


  1. Wykonanie przez uczniów preparatów mikroskopowych z organizmów będących przedstawicielami poszczególnych królestw.
  2. Wykonanie zdjęć wszystkich preparatów.
  3. Zgranie zdjęć do jednego folderu na komputerze ucznia.
  4. Wyszukanie informacji z zasobów internetowych wg instrukcji podanej przez nauczyciela
  5. Wykonanie prezentacji multimedialnej przy pomocy programu Power Point – zaprezentowanie fotografii i opisów gatunków oraz ogólnej charakterystyki królestw.
  6. Umieszczenie efektów prac – prezentacji uczniów. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz